10 augustus woensdag

10 augustus 2016 - Elmina, Ghana

De chauffeur is na een reis om 6 uur stipt op tijd om ons te verplaatsen. We besluiten onderweg om het oudste fort te bezoeken in Elmina. Na een indrukkenwekkende rondleiding waar we geleerd hebben dat er in 400 jaar bezetting door portugese, denen, en nederlanders ruim 60 miljoen slaven zijn verhandeld uit ghana, burkinaf faso en ivoorkust. Van die 60 miljoen slaven zijn er 20 miljoen slaven uiteindelijk op plaats van bestemming aangekomen in overzeese landen. We leren dat brazilie de meeste slaven heeft gekocht. We staan letterlijk in onder anderen kelders waar mensen geketend werden. We moeten bukken voor de kleine openening en overzal zitten tralies en maar kleine ventilatiegaten. We horen afschuwelijke verhalen aan. De slaven werden liggend en gestapeld in schepen vervoerd nog minder dan vee. Verschrikkelijk wat er is gebeurd de gids geeft ons een mooie gedachten mee dat ieder mens die een slavenfort bezoekt in ghana, de verantwoordelijkheid heeft om in zijn of haar leven deze onderwerping moet zien te voorkomen.

Op de markt iets verderop kopen we afrikaanse doeken dus onderhandelen hoort er ook bij. Dominique en simone onderhandelen over de prijs. We rijden naar onze botel dicht bij kakum. Dit hotel is gebouwd langs een grote vijver waar krokodillen zitten. Het hotel is drukbezet vanwege een conferentie van de scholen in ghana die door de overheid worden gegund. We eten aan het water om tevergeefs nog krokodillen te kunnen spotten.

1. Opa piet/oma joke.:
    12 augustus 2016
    Dit zullen wel de laatste verhalen van GHANA zijn.De douche heeft nu na drie week zijn werk gedaan.Schone kleding op de markt gekocht dus jullie kunnen aan terug reis beginnen.Een goede vlucht en een veilige thuiskomst.Groetjes opa piet/oma joke.