9 augustus dinsdag

9 augustus 2016 - Axim, Ghana

Het laatste dagje hier in Axim hebben we een dag zonder verplichtingen. We liggen als enige aan het strandje. Aangezien kees veel advies heeft gegeven aan de manager en wij 3 slapeloze nachten van een begrafenis 2 dorpen verder gehad, krijgen we een tegenprestatie. Een hele leuke namelijk; op het eilandje een eigen huisje inclusief infinity pool en bewakers. Het zwembad loopt over in de zee dus dat is een mooi plaatje. Alles is nog nieuw super-de-luxe. De beukend golven slaan kapot op de rotsen waar het huisje op is gebouwd. We duiken gelijk in onze privé zwembad en maken wat foto’s. Op het eiland bevindt zich ook een apart keukentje voor het personeel om het ontbijt de serveren in de ochtend. De dag is bewolkt er is weinig zon tijd en in de avond gaat het regenen. We gaan eten op het vaste land en het eiland is omsloten door zeewater en we waden naar het vaste land toe om lekker te uiteten. We doen navraag over de vissers want die gaan met een hele kleine kano de zee op en de zee is toch woest. Er wordt ons het volgende verhaal verteld: een keer per jaar komt er een visser om op zee omdat zijn kano bootje zinkt. Er wordt gevist 5 km uit de kust bij een rif!!! Waar barrucuda en tonijn met een haak en draad word gevangen. Sommige vissers kunnen niet eens zwemmen! Laatst waren er vissers uit de groep van 5 gemist door snel opkomende zeemist alle drie de vissers kwamen uiteindelijk terug 1 na een dag 2de na 3 dagen en de derde na een volle week. Die laatste was opgepikt door een zeeschip die hem in een haven heeft afgezet. Deze Ghanese vissers worden als zeer professioneel gezien want ze vissen ook in de andere landen ze worden ingehuurd in een land zoals de ivoorkust. Na lekker te hebben gegeten gaan we terug naar het huisje en Simone neemt nog een duik in zwembad. Genieten van een bad met uitzicht over zwembad/zee en een regendoos. Opeens waardeer je de kleine dingen dus ook een goede douche is luxe. Met een prachtig uitzicht over zee door glasplaten vallen we in slaap. De glasplaten waar Dominique eerder die dag vol enthousiasme nét niet doorheen is gelopen tot hilariteit van het personeel.