28 juli donderdag

28 juli 2016 - Tamale, Ghana

We slapen in een basic backpack guesthouse (Hadj). Kees vraagt een gekookt ei maar krijgt een rauw ongekookt ei. Ze zijn dus niet gewend dat er ontbijt werd geserveerd. We gaan naar ons nieuwe guesthouse en ontmoeten sylvester die onze gids is. We worden hartelijk ontvangen. Hij vertelt over de projecten die hij opgezet heeft en wij kiezen ervoor wat we willen bezoeken en wat voor rondleidingen we willen. Het wordt kidz active genoemd. Het blijkt al snel dat het een drukke sociale man is die in de wijk een heleboel doet voor de inwoners.
Het eerste dat we gaan bezoeken is het schooltje. Dat doen we omdat het, na vandaag, in deze streek vakantie is voor de kinderen. De kinderen gaan naar school tot een uur of elf daarom moeten we er vroeger heen. Vana f dan zullen de kinderen 3 weken vakantie hebben. Ze vertellen dan ook dat vandaag anders ingedeeld is. Er wordt geen les gegeven en de kinderen spelen vandaag de hele dag. Het is een grote chaos als we de schooldeuren doorlopen. We horen heleboel gelach en gekrijs. Al snel merken we dat ze het gewend zijn dat er bezoekers en vrijwilligers rondlopen hier. We worden opgewacht door de hoofdleraar en krijgen een beetje uitleg over de opstart van de school. Het project is opgestart door Nederlanders in 2004 en is sinds een jaar overgedragen aan Sylvester. Op de school zitten 250 kinderen. De school was zonder overheidsbemoeienis opgestart zodat het onafhankelijk is. Hierdoor is het toegankelijk voor kinderen die niet veel geld hebben. De kinderen worden gelokt naar school te gaan doordat er een maaltijd voor de kinderen wordt aangeboden. Dan worden de leraren bij elkaar geroepen omdat iedereen moet vergaderen. Deze kans laat Kees niet aan zich voorbij gaan. Dit wilt hij meemaken. Al snel zit hij dus tussen de leraren aan tafel mee te vergaderen. De vergadering gaat over het afsluiten voor de vakantie en over het aansluiten van een waterput op het schoolplein. Nu is er namelijk geen water doordat de overheid zich niet mengt met de school. De meiden krijgen een rondleiding op het terrein van een van de vrijwilligsters die we later weer zullen ontmoeten in het guesthouse. We zien alle lokalen van kleuters tot 16 jarige. De kinderen hangen om ons heen. We zien een meisje van ongeveer 7 jaar dat een jonger zusje in een draagzak draagt.

Vervolgens gaan we naar de bibliotheek en een naai atelier, ook projecten van kidzactive. Hierna vertrekken we naar het weeshuis, er is daar veel politie op de been maar blijkt de first lady van ghana elk moment te arriveren voor een een bezoek. Alle kids zitten in hun mooiste kleren klaar voor ontvangst van klein tot groot. We mogen binnen kijken en een nurse is een babytje, net geboren aan het voeden. Dit blijkt een tweeling te zijn, afgestaan en veel te vroeg geboren, zeer prematuur. Ze zijn nog te zwak om zelf te drinken en liggen in aparte ledikantjes gewikkeld in een dekentje. Er worden zo’n 40 kinderen opgevangen van alle leeftijden. We mogen helaas geen foto’s maken. We kunnen helaas niet wachten tot de first lady arriveert en gaan terug naar het guesthouse voor een rustmomentje, wat een indrukken weer. We relaxen in de heerlijke tuin en bob de kok heeft heerlijk gekookt; kokosrijst, yam yam is zoete aardappel en gefrituurde plantain (bakbanaantjes). We zitten heerlijk de afgeschermde tuin alle indrukken van de kinderen van vandaag te verwerken.

1. Charlotte:
    4 augustus 2016
    Een rauw gekookt ei? Denken ze soms dat Kees een kater heeft? Pro-actief handelen alleen hadden jullie het nog niet door haha.
    Wat zal dat indrukwekkrnd zijn geweest zeg met die kinderen. School is al heel wat, maar een weeshuis en babietjes.... We zijn benieuwd naar jullie verhalen! Liefs Gert en Charlotte
  2. Opa piet/oma joke.:
    5 augustus 2016
    Geweldig hoe jullie elk verslag bij ons aanbieden.We zitten er op te wachten.Wij denken bij thuis komst dat we maar bij jullie blijven slapen om dit alles te kunnen zien!Groetjes opa piet/oma joke.