31 juli zondag

31 juli 2016 - Mole National Park, Ghana

Kees en inge gaan op excursie naar de 1e, oudste moskee uit klei gemaakt. We krijgen uitleg over de bouw en hoe ze hem gebruiken/onderhouden met een lage toegangsdeur om buigend binnen te komen. Normaal mag je niet binnen kijken maar omdat kees wil weten hoe de dakconstructie mogelijk is gaat de toegangsdeur heel kort open en kunnen we een blik binnenwerpen. Vervolgens gaan we naar de mystic stone; waar een prayer op ons wacht. Het is een steen die bij het aanleggen van de weg in de weg lag en verplaatst werd maar steeds terugkeerde uit zichzelf. De steen is 3 keer teruggekomen. Uiteindelijk is de weg er omheen gelegd. Mensen kunnen hier hun zorgen kwijt. Recent is nog getest dat als er paarden de mystic stone passeren vervolgens komen te overlijden. Dit doet de mystic stone om het dorp te behoeden voor krijgers te paard die het dorp willen aanvallen. Nadat we de prayer fooi hebben gegeven krijgen we een kort gebed, we zijn in het streng islamitische gebied.

In de middag vertrekken we naar Mognori voor een dans battle. We gaan dansen met de lokale bewoners die door middel van de djembe worden opgeroepen om uit de hutjes te komen. Het dorpje bestaat van de inkomsten van toeristen. Hier betalen de bewoners de elektriciteit van. De mannen bevestigen bellen aan hun enkels. De gids vertelt de achtergrond van de 4 soorten dans en hoe de mannen de vrouwen ten huwelijk vragen. Kees, dominique en de gids laten hun dansmoves zien en do wordt gematcht met een leuke jonge Ghanees. Hierna eten we in een lokaal restaurantje.

1. Charlotte:
    4 augustus 2016
    Wow Do, we zijn benieuwd wanneer je hem komt voorstellen!! En fijn dat er ook voor jullie gebeden is. En due steen: wij geloven het zo maar!! Grtjes Gert en Charlotte
  2. Charlotte:
    4 augustus 2016
    Nou Do, we zijn benieuwd wanneer je hem komt voorstellen hoor! Ik zie hem er al bij met het kerstdiner! Kan hij ons dansen leren!
    En die steen: wij geloven het zo maar! En fijn dat er voor jullie gebeden is. Inshallah en Allah Akbar.
    Groeten en liefs Gert en Charlotte
  3. Charlotte:
    4 augustus 2016
    Haha we kregen het bericht dat de eerste reactie niet gelukt was, nu zhen we ze allebei... Welterusten vanuit Sarcey bij Lyon. Wij zijn op de terugweg naar huis in een wolkbreuk terecht gekomen op de motor. Van ellende en helemaal doorweekt eerst staan uitdruipen in de lobby van een hotel. En van de weeromstuit heerlijk luxe en duur gegeten in het restaurant. Charlotte in korte broek en op haar sokken (schoenen te bat) met wild haar. Beetje underdressed maar. Je zag de mensen kijken: echt van die aso harley rijders. Weer eens wat anders dan ons tentje in de Ardeche! Ook leuk hoor trouwens. Nog 2 dagen terugrijden, hopelijk mooi weer op de RN 7, de highway 66 van Frankrijk. Als onze motoren er nog staan....