4 augustus donderdag

4 augustus 2016 - Axim, Ghana

Vroeg eruit! De wekker staat vroeg omdat we 6 uur wegrijden bij het prachtige lake in Bosomtwe. Vandaag maken we een grote verplaatsing richting de kust. Ons streven is om 2 uur aan te komen in Axim. Een plaatsje tussen cape coast en de Ivoorkust. Het ligt 80 km voor de Ivoorkust. Onderweg zien we opvallend veel politiecontroles die trotto’s aanhouden en veel bekeuringen willen uitschrijven. We rijden dan ook achter een busje dat te zwaar beladen is en we zien dat deze op een handige manier wat geld overbrengt naar de politie om de mogelijke boete af te kopen. Er is dus een hoop corruptie. Handhaving is dus lastig want de mensen kunnen de bekeuringen gewoonweg niet betalen. Na een aantal uur te hebben gereden willen we ontbijten en een stop maken in Cape Coast. We eten een broodje en kijken om ons heen. Onze chauffeur is weer eens kwijt. Na een half uur komt hij opduiken uit een taxi met de mededeling dat hij wat zaakjes moest afronden in de buurt. We vertrekken weer en zien dat er grote huizen zijn opgedoken. Dit zijn veelal hotels of huizen van mensen die in de goud industrie werken. Dat komt omdat deze regio (ashanti) daar rijk mee wordt. Ook zien we rubberplantages en sawa’s. Iets verderop kopen we een groene kokosnoot van de straat en we drinken eerst het sap op en vervolgens de vliesjes van binnen. Het smaakt anders dan thuis. Perfect getimed komen we om 2 uur aan in het resort via een hele slechte weg. Het zit in het puntje tegen de kust aan en we zitten dan ook afgelegen (6 km vanaf de bewoonde wereld). De luxe is een welkome afwisseling na momenten zonder elektriciteit en stromend water. Hier is het water zelfs warm!! Tijd voor een duik in het zwembad. We zijn in de veronderstelling dat deze aanwezig is en gaan het mooie terrein verkennen. Op een eilandje aan de andere kant van ons huisje zien we wat glinsteren. We moeten een klein stukje over het wad om het eilandje te bereiken. Hier zien we suuuuper luxe bungelows met een infinitypool. Do hangt met haar teen erin als we van achter ons de manager horen krijsen dat die bij het specifieke huisje hoort en er net mensen hebben ingecheckt. Helaas voor devonkies… We besluiten naar het strandje te gaan dat ministens zo mooi is en blijven de rest van de dag relaxen.

1. Familie Boon:
    9 augustus 2016
    Geniet van julle laatste daagjes in Ghana! Wij kennen een paar mensjes die heeeel blij zijn als jullie weer thuis zijn!
    Voor straks een goede terugreis toegewenst!!

Groetjes van ons en opa en oma!!